Újabb adminisztrációs terhet kapnak a nyakukba a vendéglátósok

A vendéglátósoknak július elsejétől kötelezően használni kell egy szoftvert, amiben majd minden vendég fogyasztását rögzítik. A szektor nagyatádi dolgozói, üzletvezetői szerint ez már tényleg a kegyelemdöfés nekik.

Eredetileg tavaly nyáron vezette volna a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltatási Központ (NTAK) szoftverét, amin keresztül az ügynökség valós időben figyelheti a vendéglátóhelyek forgalmát. Ez az adatszolgáltatási kötelezettség a szállodákat már 2019 óta érinti, hamarosan viszont minden vendéglátóipari egység rákényszerül az adatszolgáltatásra. A leírás szerint ezekhez az adatokhoz aztán a NAV, a KSH, illetve a területileg illetékes önkormányzatok is hozzáférhetnek.

Végül a tavaly nyári indulásból nem lett semmi, fél évvel kitolták a határidőt, de januárban sem indult el a rendszer. A legújabb céldátum 2023. július 1., ám a vendéglátósok már április 1-től ismerkedhetnek azzal az ingyenes szoftverrel, ami a VENDÉGEM nevet kapta. A hivatalos bevezetésig önkéntes alapon szolgáltathatja az adatokat, aki akarja.

A bevezetés hivatalos magyarázata az, hogy az adatszolgáltatásnak köszönhetően a teljes szektor forgalmi statisztikai adatairól valós kép áll így a A MTÜ rendelkezésére. A naponta érkező statisztikai adatok egyedülálló lehetőséget biztosítanak a turisztikai marketing aktivitások tervezéséhez, az ágazatot érintő döntések előkészítéséhez – írják.

A megkérdezett nagyatádi vendéglátósok szerint az egész egy felesleges, plusz adminisztrációs teher lesz nekik.

– Azzal is indokolják, hogy a bérkezett adatok alapján majd a külföldi piacon is hirdethetik a magyar vendéglátást. Kérdezem én, hogy milyen relevanciával bír egy skandináv turistának, hogy egy nagyatádi kocsmában hány kávét adok el naponta?

A vendéglátásban dolgozók azt sem értik, ha a NAV-hoz amúgy is be van kötve a pénztárgép, számlákkal igazolni tudják a raktárkészletet, akkor miért kell még egy felület, ahol az aktuális fogyasztást rögzíteni kell, de választ erre a kérdésre egyelőre nem kaptak.

Egy másik vendéglátós elmondta, hogy biztos benne, hogy lesznek olyan vendéglátók, akik átgondolják, hogy továbbra is nyitva tartsanak-e, mert vannak helyek, ahol a tárgyi feltételek nem adottak egy ilyen szoftver működtetésére. 

– Egy lángossütőben szerinted mennyi ideig működik egy tablet az egész napos olajgőzben? – tette fel a költői kérdést egy éttermi dolgozó.

Ráadásul ahhoz, hogy eljussanak a szoftver használatáig az egész árukészletet fel kell vinni a rendszerbe, a munkavállalókat be kell tanítani a rendszer használatára, és minden beszerzést adminisztrálni kell. Egy kocsmáros szerint a nagyobb forgalmú kocsmák csúcsidejében kell majd egy olyan alkalmazott, aki ezt a szoftvert kezeli, mert amikor egyszerre 10-15 ember áll a pultnál, akkor teljesen nyilvánvaló, hogy nincs idő arra, hogy két helyre adminisztráljanak. 

– Kegyelemdöfés – foglalta össze egy másik kocsmáros, aki elmondta azt is, hogy a koronavírus után kilábaltak, majd jött az energiaválság, eddig valahogy azt is túlélték, de ez az adatszolgáltatás csak arra jó, hogy még egy bőrt lehúzzanak róluk.

– Jó lenne, ha hagynának minket dolgozni – zárta a beszélgetést.

Megosztás