Még soha nem volt ilyen népszerű a Piroska
Száznál is többen vonatoztak Nagyatád és Somogyszob között tegnap este, hisz mint ismeretes „további intézkedésig”, valamint „közlekedésimód-váltás” miatt busszal szállítják az utasokat a két település között.
Egy 133 éves történet végére került kérdőjel tegnap este Nagyatádon, amikor hosszan fütyülve elhagyta a koszorúval díszített Bzmot motorvonat a nagyatádi vasútállomást, hisz, ahogy arról már többször is beszámoltunk „további intézkedésig” buszok szállítják az utasokat a két település között. A Nagyatád-Somogyszob vonalon túl még további kilenc mellékvonalat zár be a kormány és a MÁV.
Ritka látvány, amikor ifjú hölgyek, családok, gyerekek és idősek egy motorvonattal szelfiznek, de tegnap este még ez is megtörtént a Pannonvasút Egyesület által szervezett eseményen.
György-Dávid Valentin, az egyesület somogyi vezetője a nagyatádi vasútállomáson egyebek között arról beszélt: amikor 1976. december 31-én a vonalon a Barcsig tartó forgalom megszűnt, az legalább olyan elhibázott döntés volt, mint a mostani.
– Az autóbusz a nagyatádi autóbusz-állomásról indul, a menetidő egy perccel hosszabb lesz, az utazás nem lesz kényelmesebb, hisz a busz a leromlott állapotú 6814-es számú mellékúton fog közlekedni, az autóbuszon kerékpárt nem lehet szállítani, az autóbuszon nincs mosdó, és az autóbuszon menetjegy nem váltható – sorolta György-Dávid Valentin.
Ez utóbbi különösen érdekes helyzetet teremt: aki nem rendelkezik okostelefonnal, az jegyet a vasútállomásra nemrégiben kihelyezett jegykiadóból vehet, miközben a busz az autóbusz-állomásról indul. (Frissítés: Olvasónk jelezte, hogy a buszon ugyanúgy lehetséges jegyet, illetve bérletet vásárolni.)
– Ormai István, Nagyatád polgármestere és Hodorics Katalin, Somogyszob polgármestere nyíltan kiáll a vasút ügye mellett, amelyhez mi, a Pannonvasút is csatlakozunk – mondta György-Dávid Valentin.
– A vasútvonal a maga megmaradt a 9 kilométerével azonban hiába az ország legrövidebb, személyszállítással rendelkező vasútvonala, mégis fontos része a vasúthálózatnak. Ha az összes vonalat egy egésznek tekintjük, akkor az ilyen mellékvonalak jelentik a hajszálereket, amelyek nélkül a főerek, vagyis a fővonalak sem lesznek annyira életképesek.
A vonaton egy hangszóróból Demjén Ferenc Szerelemvonat című slágere szólt, gyerekek az ülésre feltérdelve integettek az állomásnak, a vasút szerelmesei pedig mélabúsan néztek körbe a motorvonaton.
– Gondolhatod, hogy ennek a pár kilométeres vonalnak a megszüntetése menti majd meg a MÁV-ot a csődtől – mondta az egyik utas. – Teljesen értelmetlen az egész. Ugye, mindig arra van pénz, amire akarják, és nem tudom, hogy a MÁV költségvetésének hány ezrelékét teszi ki az ilyen mellékvonalak fenntartása, de lássuk be, ha ez is számít, akkor már nagy baj.
Ráadásul a „további intézkedésig” megszüntetett mellékvonalakon itt jár a legtöbb vonatpár, szám szerint 16, hisz egy járási székhelyet köt egy fővonallal. Az emberek iskolába, munkahelyre, orvoshoz, bevásárolni járnak a vonattal.
– A sín megmarad, az állomás elrohad, senki, semmit nem fog karbantartani, ezért majd később kitalálják, hogy majd azért nem nyitják újra, mert nincs olyan állapotban – fejezte ki aggályait egy férfi.
– Nem tudom, hogy miért kell Budapesten eldönteni, hogy a vidéki embernek mi a jó? Elvágnak egy lehetőségtől minket. Pusztul a vidék, és úgy tűnik, hogy ebbe mindenki beletörődik, azok is, akik itt élnek, akiknek az életére ez hatással van – panaszolta egy másik utas.
György-Dávid Valentin a beszéd végén a Piroska elejére egy koszorút kötött fel, aminek a szalagján az állt: Hamarosan feltámadok. Miután a vonat elhagyta az állomást, és a hátsó lámpájának piros fénye is eltűnt a kanyarba, szomorú mélabú ereszkedett a nagyatádi vasútállomásra, illetve az állomáson maradtakra. A sínre rakott teamécsesek lángját a mellette elsétálók lépteinek szele táncoltatta, majd kiürült az állomás, amely 1890. szeptember 17. óta szolgálja ki az utasokat.
(Fotók: Pünkösd Márton)