Se a 68-as felújítása, se az M9-es
Feladták Dél-Somogyra az utolsó kenetet – így kommentálta a térség egyik településének vezetője, hogy a több mint 10 éve ígért 68-as főút felújítását még tervbe sem vették, sőt, már az M9-es nyomvonalát is elvezették.
Akik nap mint nap közlekedni próbálnak a térség egyetlen, hivatalosan főútvonalnak kinevezett toldozott-foldozott aszfaltján, pontosan tudják: a 68-ast jó eséllyel lehetne benevezni a Magyarország legrosszabb állapotú főútvonala címre.
Ezúttal nem ecseteljük részletesen mennyire nyomvályús és balesetveszélyes, évek óta többször megmutattuk már ezt, ahogy az errefelé működő nagyobb vállalatok vezetői is elmondták tapasztalataikat.
Mégsem történik semmilyen előrelépés. Legutóbb úgy tíz éve volt egy egyeztetés Marcaliban a 68-as felújításáról.
– Akkor azt ígérték, néhány éven belül megvalósul – idézte fel Péntek László segesdi polgármester az eseményt. – Akkor még azért szorítottunk, nehogy előbb elkészüljön, mint az éppen küszöbön álló csatornázásunk. Hát, kár volt izgulni.
Tarthatatlan a műszaki állapota, kommentálta a helyzetet Lassu István lábodi polgármester. A község bő egy éve a korábbiaknál is súlyosabban megszenvedi ezt: a Barcs-Lad összekötő úton súlykorlátozást vezettek be, vagyis annak a Kaposvár felé irányuló forgalma is áttevődött a 68-asra.
– Kerékpárral már nem is lehet az úton közlekedni a faluban, annyira balesetveszélyes, inkább a járdán biciklizik mindenki – érzékeltette a főút állapotát Lassu István. – Egyrészt a kamionforgalom, másrészt a nyomvályúk miatt. Miután rég elkészültek a felújítás tervei, megtörténtek a kijelölések, sőt, a kisajátítások is, teljesen érthetetlen, miért állították le az egészet. Láthatóan erre a térségre nem kívánnak költeni, úgy gondolják, sebesség- és súlykorlátozó táblák kihelyezésével meg van oldva a probléma. Ennek a leszakadó térségnek az egyedüli mentsvára a normális összeköttetés lenne.
Ezzel kecsegtetett az M9-es autópálya szintén régóta ígért megépítése is. Legalábbis eddig: a Népszava információi szerint ugyanis mégsem az eredeti nyomvonalon vezetik el a sztrádát. Az ország kelet-nyugati összeköttetését biztosítani hivatott autópálya Nagykanizsa és Kaposvár közötti szakasza Segesd északi határában érintette volna Dél-Somogyot. A kormány azonban áttervezte, így Zalaegerszeg felől az M76-os nyomvonalán Balatonszentgyörgy-Marcali irányából érné el Kaposvárt.
– Dél-Somogyot leépítik ezzel – így Péntek László, Segesd polgármestere. – Ha nem lesz megfelelő összeköttetésünk az autópályával, remény sem marad a munkalehetőségre.
Más településvezetők is úgy vélik: úgymond, leírták ezt a térséget.
– A harctéri sebészet logikája szerint úgy gondolják, már nem is menthető – taglalta Ander Balázs országgyűlési képviselő. – A nagyatádi, a barcsi és a csurgói járás az elmúlt tíz évben 10 százalékos népességvesztést szenvedett el, és nemcsak azért, mert egy születésre két halálozás jut, hanem a jelentős elvándorlás miatt is. Több ezer embernek nem maradt más választása, mint el innen. Nyilván oka van, hogy az unió térségei közül a Dél-Dunántúl hátulról a tizedik. Parlamenti felszólalásaimban ezért világítottam rá sokszor, hogy infrastrukturális fejlesztések nélkül élve eltemetik ezt a szebb jövőre érdemes térséget. Miért? Kik, hogyan és mi alapján döntötték ezt el? Számon kell kérni őket. Szeretném hinni, hogy még a 24. óra vége előtt vagyunk.
Visszafordíthatatlan károkhoz vezet, ha nem érkezik sürgős segítség a térségbe, ezt egyöntetűen állítják a gazdasági szakemberek is. Abban bíznak: még időben felülírhatja a politikai lobbiérdekeket az ésszerűség.