Kiderült a szakképzés kudarca
Egyre népszerűtlenebbek a hiányszakmák, s mind nagyobb a pedagógushiány. A 15 évesek negyede funkcionális analfabéta. A minisztérium kiszivárgott elemzéséből fény derült a szakképzési program sikertelenségeire.
Nem a nyilvánosságnak szánták azt a jelentést, amit tavaly júliusban készített a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ez azonban a Népszava birtokába került. Az elemzés kimutatta egyebek között a hiány-szakképesítéseket népszerűsítő ösztöndíjprogram sikertelenségét. Ugyanez a tapasztalat a lemorzsolódás és az iskolaelhagyás visszaszorítását célzó program esetében is.
A gimnáziumokban alacsony a lemorzsolódás, állandóan 7% körüli. Ugyanez az arány a szakgimnáziumokban több mint 15%. A szakközépiskolákban már 25%, ráadásul itt már folyamatosan romló tendencia a jellemző.
Kiderült a dokumentumból az is, hogy egyre több a betöltetlen pedagógusállás a közoktatásban. Ez igaz a teljes-, illetve a részmunkaidős pozíciókra egyaránt. A még aktív tanárok köre pedig egyre inkább idősödik.
Meghökkentőek a diákok képességeit feltáró adatok is. Ezek szerint a 15 éves tanulók 25%-a funkcionális analfabéta, vagyis óriási gondokkal találkozhatunk az íráskészség és az értő olvasás terén.