Így válthat Ügyfélkapu+-ra

Január 16-tól megszűnik a hagyományos Ügyfélkapus bejelentkezés az állami weboldalakon, helyette az Ügyfélkapu+ vagy a Digitális Állampolgár alkalmazás lesz használható. Mivel sokaknak nehézséget okoz a váltás, lépésről lépésre bemutatjuk a folyamatot.

Az Ügyfélkapu+ annyiban tér el az eddig megszokott bejelentkezési módtól, hogy a felhasználónevünk és jelszavunk megadását követően egy kétfaktoros hitelesítő kódot is meg kell adnunk a sikeres belépéshez. Mivel ezt a kódot egy nálunk lévő okoseszköz generálja, vagy e-mailben kapjuk, így a felhasználónevünk és jelszavunk eltulajdonítása vagy kitalálása esetén az illetéktelen személyek nem férnek hozzá a kormányzati rendszerekben tárolt adatainkhoz, ezáltal jóval biztonságosabban használhatóak ezek a szolgáltatások, mint korábban.

Január 14-től egy sokkal egyszerűbb, e-mail alapú kétfaktoros hitelesítési módot is elérhetővé tettek az Ügyfélkapu+ esetében. Ez a lehetőség az ugyfelkapu.gov.hu oldalon aktiválható, ahol először be kell jelentkeznünk Ügyfélkapuval, majd az Ügyfélkapu+ igénylés E-mailes kóddal opciót választva láthatjuk az e-mail címűnket, a szolgáltatás aktiválásához meg kell adnunk az Ügyfélkapus jelszavunkat.

Fontos, hogy az itt megjelenő e-mail cím aktívan használt legyen és hozzá tudjunk férni. Ha régi, vagy olyan e-mail cím van itt megadva, amihez már nem férünk hozzá, a kék színű Regisztrációs adatok feliratra kattintva tudjuk módosítani.

A megerősítő kód küldése gombra kattintást követően egy 10 percig érvényes megerősítő kódot küldenek az e-mail címünkre, ezt kell beírnunk, és ha sikerrel jártunk, aktiváltuk az Ügyfélkapu+-t E-mail hitelesítéssel. Következő bejelentkezéskor már ezt az opciót kell választanunk a főmenüben.

Az alábbiakban a bonyolultabb, de biztonságosabb, hitelesítő alkalmazást igénylő Ügyfélkapu+ beállításának menete olvasható.

Ha az okostelefonunkat vagy táblagépünket használjuk a kétlépcsős bejelentkezéshez, Androidos eszköz esetén a Google Authenticatort (Google Hitelesítő), iOS-es készülék esetén pedig a Microsoft Authenticatort érdemes letölteni, de ezek alternatívái is igénybe vehetőek, az Ügyfélkapu+ által használt megoldás szabványos, számos applikációval kompatibilis.

Ha nincs okostelefonunk, például a TOTP.APP nevezetű webes alkalmazás segítségével állíthatjuk be kétfaktoros azonosítást a számítógépünkön. Ez a program a böngészőben tárolja a kódokat, így, ha töröljük a böngészési adatokat, vagy magát a böngészőt, a hitelesítő kódunk elveszhet, illetve nem ajánlják másokkal közösen használt számítógépek esetén.

A kétlépcsős hitelesítő alkalmazás letöltését követően az ugyfelkapu.gov.hu oldalra látogatva igényelhetjük az Ügyfélkapu+ szolgáltatást.

Ehhez először be kell jelentkeznünk hagyományos módon, Ügyfélkapuval.

Bejelentkezést követően válasszuk az Ügyfélkapu+ igénylése opciót.

Az Ügyfélkapu+ igénylés menüben válasszuk a Tovább az Ügyfélkapu+ igényléséhez lehetőséget.

Ezt követően meg kell nyitni a telefonunkra telepített kétlépcsős hitelesítő alkalmazást (a példában a Microsoft Authenticator látható), és a plusz jelre vagy a Fiók felvételére kattintva be kell olvasni a számítógép képernyőjén megjelenő QR-kódot.

Ha nincs okostelefonunk, kattintsunk a „Nem tudom beolvasni a kódot” nevezetű feliratra, ekkor megjelenik egy 16 karakterből álló karaktersorozat, ezt kell megadni a TOTP.APP weboldalon, a Secret key mezőben.

Ha okostelefonról használjuk az Ügyfélkaput (pl. nincs számítógépünk) és emiatt nem tudjuk beolvasni a QR-kódot, az imént említett 16 karakteres karaktersorozat a mobilos hitelesítő alkalmazásokban is megadható, így nincs szükség a QR-kód beolvasására.

Ha sikeresen beállítottuk a kétlépcsős kódot a hitelesítő alkalmazásban, az Ügyfélkapu+ igénylés következő lépéseként az alábbi képernyőfotón látható módon meg kell adnunk az Ügyfélkapus jelszavunkat, majd a „mobilalkalmazásban kapott azonosító” mezőbe azt a kódot kell beírni, melyet a hitelesítő alkalmazás éppen generált.

A továbbra kattintva, ha a megadott adatok megfelelőek, megjelenik a törlőkód, ha azonban mégsem sikerül, ennek oka például az lehet, hogy a hitelesítéshez használt okostelefon, táblagép órája késik vagy siet, tehát pontatlan. Ezt a készülék beállításaiban tudjuk orvosolni a dátum és idő automatikus beállítása/szinkronizálása lehetőség bekapcsolásával.

A törlőkódot érdemes biztonságos helyre menteni, feljegyezni, ugyanis, ha elveszik az okostelefonunk, eltűnik róla a hitelesítő alkalmazás, vagy bármely okból nem férünk hozzá, szükségünk lesz a törlőkódra, hogy visszaállíthassunk a bejelentkezésünket. Hogyha elveszik a törlőkód, akkor sincs minden veszve: a Kormányablakban tudnak nekünk  segíteni, illetve videochaten. A befejezést választva elkészültünk, sikeresen Ügyfélkapu+-ra váltottunk.

Ha később az ugyfelkapu.gov.hu oldalra látogatunk, a Hitelesítős Ügyfélkapu+ beállítások menüpontban más eszközöket is hozzáadhatunk, melyeket használhatunk a kétlépcsős bejelentkezéshez szükséges kód tárolására. Itt megtekinthetjük a törlőkódot is, amennyiben elkeveredett volna.

Az Ügyfélkapu+-szal, illetve a Digitális Állampolgársággal kapcsolatos tévhitekről ebben a cikkben írtunk részletesebben.

Megosztás