Egy hét múlva már csak az Ügyfélkapu+ lesz használható

Rengeteg olyan információ kering az interneten az Ügyfélkapu+ kapcsán, ami finoman szólva sem fedi a valóságot. A legfontosabb: a kétfaktoros azonosítás a felhasználó biztonságát szolgálja. A Digitális Állampolgár applikáció használata pedig nem kötelező, hanem lehetőség.

Január 16-tól az Ügyfélkapu helyét az Ügyfélkapu+ veszi át a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) részeként. Ahogy az sok esetben lenni szokott, az újdonság kapcsán rengeteg hamis információ kapott szárnyra az interneten.

Le kell szögezni az elején: a személyes ügyintézés lehetősége természetesen a továbbiakban is megmarad, az egyfaktoros azonosítás (tehát a felhasználónév és jelszó párosa) egyáltalán nem felel meg az EU azonosításra vonatkozó rendelkezéseinek, egyébként teljes joggal. Főleg úgy, hogy az online csalások többmilliárdos kárt okoznak hazánkban, sokan még a teljesen átlátszó csalásoknak is bedőlnek, így a kétlépcsős azonosítás az emberi tényezőt nem tudja kiszűrni, azonban a kockázatokat némileg csökkentheti.

Lényegében az Ügyfélkapu nem változik meg, ugyanazokat a funkciókat lehet használni, mint eddig – nem is lehetne másképp, hisz az Ügyfélkapu+ már évek óta létezik. Regisztrálni sem különösebben bonyolult, de előtte le kell tölteni az telefonunkra valamilyen, úgynevezett authenticator-alkalmazást. Ezek közül a legegyszerűbb a Google Authenticator elnevezésű, mind az iOS, mind az Android rendszerű telefonokon könnyen használható.

Amennyiben valaki nem rendelkezik okostelefonnal, akkor sincs minden veszve, hisz lehetőség van az úgynevezett asztali hitelesítő alkalmazást is használni számítógépen – ezek közül a legjobb a TOTP.APP nevű, ennek a folyamata ebben a videóban látható:

Harmadik lehetőségként az Ügyfélkapu+-ba a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással is be lehet lépni, ezzel kapcsolatban is merült fel félreértés, hisz sok helyen olvasni, hogy kötelező ennek a használata. A valóság az, hogy nem kötelező, hisz a fenti módszerek valamelyike is használható a belépéshez. Az alkalmazás egyébként számos funkciót tartalmaz, illetve a jövőben újabb fejlesztések érkeznek. Jelenleg erkölcsi bizonyítványt igényelhetünk ezen keresztül, de rendőri igazoltatás esetén az ott megjelenő QR-kóddal tudjuk igazolni magunkat, néhány felhasználónál pedig megjelent a digitális aláírás funkció is. A későbbiekben – a tervek szerint 2026-tól – a legfontosabb közigazgatási ügyeket is el lehet vele intézni, kiváltva ezzel a személyes megjelenést, azonban ez nem jelenti azt, hogy a személyes ügyintézés lehetősége megszűnne.

Alapvetően a kétlépcsős azonosítás ellen nem igazán szólnak érvek: jelentősen biztonságosabb, mint a felhasználónév és jelszó párosa, javasolt a használata a többi, általunk használt felületen és nemhiába kötelező a banki applikációkban is már évek óta, hisz a felhasználó saját érdeke, hogy az adatai biztonságban legyenek. Tény, hogy a használata egy rövid tanulási folyamatot igényel, de egy lassan másfél évtizede rendelkezésre álló technológiáról van szó, azaz számos dokumentáció, videó, beszámoló található az interneten a használatáról.

Megosztás