Az alsósok majdnem negyede otthon maradt

A nagyatádi alsó tagozatos diákok 23%-a hiányzott a mai első tanítási napon. Több mint egy hónapig zárva tartottak az iskolák, a gyerekek a szüleik segítségével otthon tanultak, akik emiatt sokszor vállaltak áldozatot.

Szürke, hideg és esős időre ébredt a város ma reggel. Mintha csak nem is tavaszi, hanem őszi hónapokban lennénk. Esernyők és esőkabátok alá bújva kísérik a szülők gyerekeiket az iskolába. Illeszkedik ez a hangulat az iskolakezdéshez: 6 hét kihagyás után újra kinyitnak az iskolák, bár még nem mindenki előtt. A mai napon az alsó tagozatos diákoknak újra megkezdődött a jelenléti oktatás, és az óvodákban is újra fogadják a gyerekeket, ám nagyon sok szülő még nem érzi elég biztonságosnak visszaengedni gyermekeit a közösségbe. Ahogy arról korábban is írtunk, az óvodák már előzetesen felmérték, hogy hány ovis érkezésére készüljenek, és mint kiderült, 40 százalékukat még inkább otthon tartják a szülők.

Az iskolákban is nagy arányú volt a hiányzás ma reggel: a Bárdos és Árpád fejedelem iskola összesen 318 alsó tagozatos diákja közül 23 százalék, azaz több mint 70 gyermek maradt otthon, ebbe beletartóznak a tartós betegek és azok is, akiknek a szülei kérték az igazolt távolmaradást. Erre május 7-ig van lehetőség, addig a hiányzók digitális formában megkapják a tananyagot. Ez nem digitális oktatást jelent, és a nagyatádi iskolákban arra sincs technikailag lehetőség, hogy a tanórákat online közvetítsék, így az otthon maradóknak pótolniuk kell.

Ez persze azt is jelenti, hogy sok szülőnek kell továbbra is megoldani az otthoni gyermekfelügyeletet. Az elmúlt 6 hétben ez sok esetben járt áldozatvállalással, máshol erre pont kapóra jöttek a korlátozások. Egy nagyatádi fodrász anyuka például miután a szolgáltatása szüneteltetésére kényszerült, már meg tudta oldani a gyermekének a felügyeletét, és segített neki a tanulásban. Egy másik családban a vendéglátós apuka maradt otthon a kisdiákkal. De olyan esetről is tudunk, ahol a nagyszülők voltak az állandó kenyérkeresők, a két szülő pedig felváltva vett ki 2-2 hét szabadságot, hogy megoldják a gyerekek felügyeletét. Itt még csak elsős a kisgyermek, épp az írás-olvasás tanulásában kellett neki segíteni, ami időigényes feladat.

Más családoknál akadt egyszerre alsós-, felsős- és középiskolás korú diák is. Egy nagyatádi anyuka elmesélte: az általános iskolás gyerekeinek még nem jelentett akkora gondot a távoktatás, de a középiskolában sok idő kellett ahhoz, mire a tanárok megtalálták a hatékony módját a tananyag átadásának. Legkisebb fiúgyermekük figyelme az online órák alatt gyakran elkalandozott, később derült ki, hogy nem teljesített feladatokat. Szerencsére azonban más szülőkkel tartva a kapcsolatot a legtöbben képbe tudtak kerülni, és tudtak segíteni a felzárkózásban.

A távoktatás különösen azokban az otthonokban jelentett gondot, ahol nincs internet-elérhetőség, számítógép. Ötvöskónyiban például ezt a problémát úgy próbálták meg orvosolni, hogy a helyi önkormányzat és a roma nemzetiségi önkormányzat a tananyagot a családsegítőkön keresztül beszerezte, kinyomtatta, és házhoz vitte a gyerekeknek. Mintegy 20 család igényelte a faluban ezt a segítséget.

Az iskolák és óvodák most újra nyitva állnak. Mindenkit foglalkoztat a kérdés: vajon nem volt-e túl korai ez az intézkedés? Azokban az oktatási intézményekben, ahol a fertőzés igazoltan újra felüti a fejét, az oktatási hivatal ismét rendkívüli szünetet rendelhet el. Úgyhogy már csak idő kérdése, hogy kiderüljön: itt volt-e az idő az újranyitásra?

 

Megosztás